10.8.2011

KIRJASTOSSA.

Ensimmäisenä huomioni kiinnittää naistenlehden kannessa universumin kaunein vuodelta 1975. Ryppyiset kädet ja pulleat siniset suonet kämmenien päällä saavat silmäni seuraavaksi. Vasta sitten huomaan suuren hatun ja aurinkolasit.
- Helvetti saatana sitä hakattiin ja vedettiin hiuksista, kuulen mutta ihmettelen. Kenelle nainen puhuu, korvissa ei ole kuulokkeita. Vieressä ei istu kukaan, vaan tuolin on varannut naisen kirjava mekko. Se meinaa tippua tuolin jalkojen väliin.
- Mul mul mul seli seli vali vali kaikki vaan eikä missään saa olla kunnon veronmaksaja kunnon kansalainen tamperelainen siellä vaan hakattiin kaikki ja vedettiin tukasta.
En jaksa seistä vaan istahdan tyhjälle nettipaikalle. Näpyttelen kirjastokortin numeron ja salasanan. Nainen ja aurinkolasit häipyvät sadatellen kirjaston aukioloaikoja ja kaikkien oikeutta käyttää kirjaston palveluja. Odotan neljä minuuttia, että kone avautuu. Ajattelin päivittää blogiani ja katsoa onko Karoliina jo löytynyt. Vieressä olevalla koneella istuva nuoripari keskustelee lukion oppimäärästä. Tai no, enimmäkseen tyttö on äänessä. Mikään ei tunnu olevan kunnossa. Yritän välttää kuuntelemisen ja keskityn kirjoittamiseen. Oikealle istuutuu pitkätukkainen mies. Hän hakkaa pikanetin näppäimistöä ja vilkuilee väliseinän takaa, pelkää kai, että joku huomaa millä asialla hän on. Vastapäiseen tuoliin istuu nuori mies, jonka huulet on lävistetty ja tukka ajeltu.
- Matikka vai reaali. Ei tarvitse kirjoittaa mutta äidille voi kehuskella psykoanalyyseilla, sillä että oma pää on kunnossa. Mä en ymmärrä kyllä yhtään mitään taas noista. Pitäisiköhän mun mennä aikuislukioon? Olen ajatellut sitä, mutta mistään ei saa selvää mitä kaikkia kursseja siellä pitää käydä ja mitkä eivät ole pakollisia. 
- Yhymhhh yhymhhhh, poika mumisee. 
Tytön äiti soittaa.
- Moi. En mä tiedä, kun en ole paikalla katsomassa. MÄ puhuin lukion oppimäärästä! En mä sitä tarkoittanut. Kyllä mä tollasen asian tiedän. Huudatsä mulle?
Tässä vaiheessa pitkätukka saa tarpeekseen. Hän naputtaa näppäimistöä muutaman kerran kovaäänisesti ja poistuu. Huulilävistetty vaihtaa paikaa. Tulee istumaan minun viereeni. Minä istuisin mieluummin naisen vieressä, jolla on iso hattu ja aurinkolasit. Harmi, että hänkin vaihtoi paikkaa.

1 kommentti:

HEMULI kirjoitti...

tää on vaan niin HYVÄ !